Ronqueres
Ronqueres

2004 Ronquieres en Strépy-Thieu

Het hellend vlak van Ronquieres zijn we al drie keer gepasseerd richting de Maas. Nu maken we het rondje andersom in westelijke richting via het Centrum kanaal. Helaas kan het oude Centrum kanaal niet meer bevaren worden. Maar de nieuwe lift is ook een belevenis.

Voor de doorvaart via het hellend vlak van Ronquieres moet je via de marifoon in het Frans aanmelden. We hadden met behulp van een woordenboek de vereiste tekst van te voren opgeschreven. Het oproepen ging vlot maar we verstonden er niets van. Op goed geluk gaf ik de Waalse dame antwoord door onze afmetingen in het Frans door te geven. Daarna gaf ze waarschijnlijk door welke schutting we aan de beurt waren. Ronquieres bestaat uit twee bakken. Elke bak overbrugt op 236 wielen een hoogte verschil van 68 meter over een traject van 1,5 km. Ze werken met 50% van de capaciteit. Een "treinreis" op 236 wielen duurt heen en terug 100 minuten. Dit resulteert in lange wachttijden. Omdat een bak 80 meter lang is ben ik gaan kijken met welk binnenschip wij mee zouden kunnen. Alle aanwezige binnenschepen waren 67 meter lang zodat we met de eerst volgende mee konden. Op goed geluk ben ik een binnenschip de bak in gevolgd. Dat ging zonder problemen. Waarschijnlijk was dat het antwoord van de dame.

Ittre
Ittre
Ronqueres
Ronqueres
Ronqueres
Ronqueres

Ittre, de eerste Waalse sluis, met een verval van 13 meter, waar je een routebriefje moet kopen voor 1.05 euro.

Thieu
Thieu
Thieu
Thieu

Een uur varen na Ronquieres kom je in het nieuwe Centrumkanaal. Waar je kan afdalen met de nieuwe scheepslift Strépy-Thieu. Deze lift overbrugt een hoogte van 72 meter! Hier was bijna geen scheepvaart en we gingen als enige in de grote bak. De bak van 8000 ton hangt aan 144 staalkabels van 8,5 cm dik. Ze hebben bijna 20 jaar over de bouw gedaan. Ook hier draaien ze met 50% van de capaciteit vanwege de geringe beroepsvaart. Vanuit de bak kan je één van de oude scheepsliften zien liggen.



De 4 scheepsliften in het oude Centrumkanaal zijn 100 jaar oud en een knap staaltje techniek. Door een ongeval in 2002 met lift 1 was het oude Centrumkanaal tot 2005 gestremd.Onderhoud heeft een lage prioriteit. In andere sluizen verder op richting Mons waren veel drijvende bolders verwijderd en op de kant gelegd.