ampsin-neuville
ampsin-neuville

2005 Wallonie.

16 dagen varen om één dag te kunnen kanoën in de Belgische Ardennen. Onze zoon wilde voor het eerst niet meer met ons mee. Omdat onze dochter geen zin had om alleen aan boord te zijn, ging haar vriendin als vervanger mee. De meiden mochten de bestemming bepalen: op de Lesse kanoën in Belgié en naar het Leukermeer in Limburg.




De heenreis ging in Brabant via de Zuidwillemsvaart en terug in Limburg via de Maas. We vertrokken elke dag rond acht uur om tussen drie en vier uur te stoppen. Het zijn dus lange vaardagen met veel sluizen, 31 heen en 24 terug. Daarom zijn we ook via het AmsterdamRijnkanaal gevaren om reistijd te besparen. Je moet wel rekening houden met behoorlijk slingeren en stampen. Geladen beroepsvaart of snelle motorjachten maken golven die niet door de waterkant gedempt worden maar juist weer terugkaatst. De golven komen dus van meerdere kanten en meerdere keren terug wat het varen behoorlijk onrustig maakt. Onze rondspantvlet kan ertegen maar na vier uur varen wordt je het toch een keer zat. Het scheelt wel als je op zondag gaat varen want dan is er minder beroepsvaart. Als je na Gorkum op de Merwede vaart merk je dat daar de golven van de beroepsvaart een stuk milder zijn door de kribben en “zachte” oevers.



Bij het schutten in de grote sluizen moet je rekening houden dat je met de grote jongens meeschut en die houden niet altijd rekening met je. Door het schroefwater kunnen er vervelende stromingen in de sluis ontstaan. In Vreeswijk waren wij getuigen hoe een motorjacht tegen de sluismuur werd geknald, zijn stootwil verloor en dwars in sluis kwam te liggen. Voor een jacht is het niet altijd mogelijk om een lijn voor en achter uit te zetten. De bolders in de sluismuren staan daar vaak te ver voor uit elkaar. We maken altijd vanaf de middenbolder vast.



De sluizen op de Zuidwillemsvaart zijn niet rechthoekig maar vierkant. Om bij de sluismuur te komen moet je na het passeren van de deuren meteen de hoek om. In het afgelopen jaar zijn de sluizen aangepast.Midden in de sluiskolk staan nu voor de beroepsvaart grote palen, de watersporters kunnen nu nog maar aan één kant afmeren en moeten nog steeds de hoek om. Wij mogen niet van de palen gebruik maken, die staan trouwens toch te ver uit elkaar. Zonder boegschroef vragen deze sluizen wel enige stuurbehendigheid van de schipper ook omdat de palen vlakbij de sluisdeur staan. 

Namen
Namen
Huy
Huy

In België, tussen Maastricht en Namen, waren we vaak het enige vaartuig in de grote sluizen. In het begin ging ik elke keer naar de sluismeester om een stempeltje te halen voor onze vaarvergunning.Op de terugweg ben ik daar mee gestopt omdat ik zag dat de beroepsvaart het alleen aan het begin en eind van een traject zich ging melden. In Wallonië moet je voor een traject 1,05 euro voor een vaarvergunning betalen. Daarvoor zit een ambtenaar achter een PC minimaal vijf minuten lang jouw gegevens vanaf het eigendomsbewijs (Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen) in te tikken om in drievoud een vaarvergunning af te drukken. Twee exemplaren krijg jij mee om aan het eind van het traject een exemplaar weer af te geven.

Na Huy, halverwege Luik en Namen, wordt de omgeving bergachtig. In Luik moet je alleen goedkope rode diesel tanken ( 0,58 cent) en zo snel mogelijk doorvaren vanwege de vele zware industrie en trieste omgeving. Hoe verder je de Maas opvaart hoe mooier de omgeving wordt. In Huy zijn twee jachthavens die voornamelijk gebruikt worden om enkel te overnachten. Als je pech heb, zoals wij, lig je tegen een hoge kade muur voor 11 euro. Afmeren op de Maas zelf is niet aan te raden vanwege de golfslag. In Namen zijn geen gratis ligplaatsen meer, voor een stuk kade moet je minimaal 6 euro betalen. De jachthaven is 12 euro. Voorbij de sluis van Namen hebben ze een nieuwe jachthaven gebouwd. Die vergeleken met die in de stad vrij leeg was. Langs de Sambre mag je niet meer overnachten alleen om boodschappen te doen.







De volgende dag zijn we wezen kanoën, vlakbij onze ligplaats kan je bij verschillende bedrijven een kanotocht reserveren. Een tocht van 21 km kost 30 euro, inclusief treinkaartje. Vanaf Anseremme vertrek je met de trein naar Houyet om van daaruit met een kano de Lesse af te dalen. Het station is vijf minuten lopen vanaf de boot. De kanotocht vanuit Houyet duurt 5 uur. Er is ook een kortere van drie uur vanuit Gendron.

We hebben de kanotocht helaas in de regen afgelegd. We hadden net zo goed aan het begin van de tocht de rivier in kunnen springen. We kwamen zeik en zeiknat aan. Toen we ’s morgens in de trein zaten scheen de zon nog. Normaal gesproken geniet je van de bosrijke omgeving. Je komt langs het kasteel Walzin en twee watervallen. Het is wel druk op het water, je botst regelmatig tegen andere kanoërs aan. Het einde van de kanotocht was vlak bij onze ligplaats waar we soppend heen liepen.