Schelde
Schelde

2009 Gent en Brugge.

Het was de bedoeling om in 2009 een rondje Belgie te doen, maar het werd enkel Vlaanderen ivm een lekke koelwaterpomp. Hoogtepunten waren Gent, Brugge, de Westerschelde en de Grecht.

Boudewijnsluis
Boudewijnsluis
Schelde
Schelde
Schelde
Schelde

Na drie dagen varen via Vianen en Oude Tongen is de schipper in Antwerpen aangekomen. Op het Hollandsdiep en Volkerak waaide het matig en moest de ruiterwisser in aktie komen vanwege het vele buiswater. De schipper voer bijna op de Krammerse slikken omdat hij niet goed op de betonning lette. De Royersluis was gestremd vanwege een gezonken vaartuig, er moest omgevaren worden naar de Boudewijnsluis. De schipper kon er meteen in maar het schutten duurde anderhalf uur. De sluis lag vol met binenschepen inclusief een zeeschip. De schipper moest voorin vastmaken aan een binnenschip. Tijdens het schutten kwam het binnenschip van de muur af en werd de vlet bijna geplet tegen een ander motorjacht die aan de andere kant lag. Gelukkig werd de kopschroef van het binnenschip aangezet om zijn kop weer naar de muur te brengen. Bij het openen van de sluisdeur had de binnenschipper erg veel haast. Hij had al los gemaakt en voer al naar buiten terwijl de schipper nog langszij lag en de sluisdeur nog niet volledig open was. De schipper moest snel los maken en werd gedwongen mee naar buiten te varen door de half geopende sluisdeur.
Op de Schelde was het net laag water geweest en de hele tocht van 6 uur naar Gent had de schipper stroom mee. Geladen binnenschepen die in de buurt van Antwerpen nog snel voorbij liepen werden na Dendermonde weer opgelopen. De Schelde is daar erg kronkelig en smal waardoor zij minder vaart konden maken.

Gent
Gent
Gent
Gent
Reparatie koelwaterpomp
Reparatie koelwaterpomp

Voor de sluis van Merelbeke was het zelfs file varen, daar moest tijdens het schutten een vaarvignet voor Vlaanderen gekocht worden. Het schutten ging vrij onrustig door de vele draaiende schroeven. In het centrum van Gent een ligplaats gevonden. Onderweg nog een losgeslagen drijvende steiger naar de kant geduwd zodat de brandweer die kon "enteren". Gent is een echte studenten stad, erg stil is het 's nacht niet. Na een dag Gent was Brugge de volgende bestemming. Brugge is erg toeristisch en er valt een hoop te zien. In de jachthaven Flandria is het goed vertoeven. Je kan er brood bestellen die de volgende dag om 07:30 wordt afgeleverd. Het lukte de schipper niet om via de marifoon contact te krijgen met de verkeerspost voor de bediening van de bruggen. Je moest maar wachten totdat er beroepsvaart aan kwam.
Onderweg naar Deinze bleek er water in de bilge te staan. De keerring van de koelwaterpomp was versleten! Meteen bij aankomst op zoek gegaan naar een "motorhersteller". Via via in contact gekomen bij Gents BootService, de eigenaar was bereid om direct na het weekend langs te komen. Maar hij kwam zondagavond al de waterpomp ophalen!

Stoomsleepboot Mattheus
Stoomsleepboot Mattheus
Leie
Leie
Westerschelde
Westerschelde

Tijdens zijn "gedwongen" verblijf in Deinze, was er een feest aan 't sas bij Astene aan de Leie. Er was een paardentram en een aantal historische schepen waaronder de stoomsleepboot Mattheus. Tegen een geringe vergoeding kon er met de sleepboot meegevaren worden. Bij het oude Sashuis was er een optreden van een lokale zanger en een ambachtelijke visroker uit Nederland. Het was goed vertoeven daar. Maandagavond had de hersteller 1,5 uur nodig om de koelwaterpomp er weer op te zetten. De nokken van de as waren iets verschoven, de pomp werd uit elkaar gehaald om hem passend te maken. Bij de eerste start lekte de impellerdeksel omdat de impeller niet diep genoeg in het huis zat. Met een hamer dieper ingetikt en weer afgesloten. Maar nu bleek een van de schroeven afgebroken te zijn waardoor er nog water door het schroefgat lekte. Met een klodder kit werd die gedicht. De volgende dag de ultieme test: na het starten piepte de impeller even maar hij lekte niet. Meneer Patrick heeft het toch maar gefixed. Omdat er drie vaardagen verloren zijn gegaan is het vaarschema volledig omgegooid. Een nieuwe uitdaging: via Terneuzen en de Westerschelde terug naar Nederland. Ook omdat er in Deinze twee opstappers aan boord zijn gekomen die liever met hun OV-kaart gratis in Nederland terug willen reizen. De Leie is een klein kronkelig riviertje met grote landhuizen.

Dordrecht
Dordrecht
Gouda
Gouda
Bodegraven
Bodegraven

Het kanaal van Gent naar Terneuzen is niets aan. De voorspelde mist op de Westerschelde viel mee. De schipper voer achter een koppel franse spitsen aan, vanuit gaande dat die wel goed zichtbaar zijn op de radar van de grote schepen. De zeeschepen veroorzaken behoorlijke golven en zijn zo bij je. Een meevarende watersporter had gezien hoe de vlet flink in de golven verdween. Verder was het niet onprettig varen, de tocht naar Hansweert duurde maar 1,5 uur. De komende drie bloedhete dagen doorgebracht in Wemeldinge, Willemstad en Dordrecht. Het water in Wemeldinge was behoorlijk helder je kon de vissen rondom de vlet zien zwemmen. In Dordrecht werden de opstappers naar de trein gebracht. Ze hadden in de vier dagen alle aspecten van de watersport meegemaakt: van een klein riviertje tot groot open water, op zoet en zout water en geschut in grote en kleine sluizen. De laatste dagen startte de motor niet meer vlot. Wat is nu weer aan de hand? Gelukkig kreeg de schipper de motor elke ochtend wel aan de praat door langer voor te gloeien. De volgende bestemming was Gouda. Op de Noord ten hoogte van Bolnes komen twee vloedstromen bij elkaar. Deze ontmoeting gaat gepaard met korte hoge golven. Het water kolkte flink. Het beste is om zo dicht mogelijk langs de kant te varen en niet zoals de schipper er dwars doorheen.

Bodegraven
Bodegraven
Bodegraven
Bodegraven
 

De vlet maakt behoorlijke klappen zodanig dat de kabelaring op de kop uit de goot werd geduwd.  Het was heftiger dan op de Westerschelde. De vouwfiets was van de achterkajuit gevallen met lichte schade als gevolg op de vloer en afgebroken voorlicht. Had de schipper maar moeten opletten. Via de Mallegatsluis in Gouda een ligplaats gevonden in de turfsingel. Via de Oude Rijn en Grecht naar Amsterdam gevaren. Bij Bodegraven was de Oude Rijn een middag gestremd ivm een open water zwemwedstrijd. De bruggen en sluizen werden vlot bediend. De Grecht is een slingerend riviertje door een polder landschap en de moeite waard om te varen.In Amsterdam hoefde de schipper geen doorvaartgeld te betalen omdat het stortregende. De havendienst vond dat je met dit weer niet hoefde te betalen voor de doorvaart.