De werf

Familiebedrijf Gebr. Damen in Hardinxveld-Giessendam werd in 1927 opgericht door de gebroeders Damen. Zij begonnen met het bouwen van boten voor parlevinkers op de rivier. Later kregen ze Rijkswaterstaat als grote klant. Daaraan leverde Damen onder meer kantonnierboten, peilboten en vletten. Andere klanten in die tijd waren baggermaatschappijen. De baggermaatschappijen namen grote werken aan in het buitenland en al het hulpmateriaal, zoals de vletten werden stante pede gekocht. Er was dus een snelle levertijd nodig en gebroeders Damen leverde ook tweedehands vletten. 

Gebroeders Damen
Gebroeders Damen
Werf Gebroeders Damen
Werf Gebroeders Damen
Werf Gebroeders Damen
Werf Gebroeders Damen

Linker foto: 1965 de gebroeders Jan(rechts) en Rien(links) Damen. Middelste foto: Jan Damen links met zijn personeel van rond 1958. Rechter foto: De werf rond 1968 met op de voorgrond de Spaanderbank in aanbouw.

1958 Aadrij bouwnr 243
1958 Aadrij bouwnr 243
1948 Bejo bouwnr 156
1948 Bejo bouwnr 156
1962 Scouden
1962 Scouden

De specialisatie van werkschepen is begonnen tijdens de bouw van de Deltawerken.Voor de bouw van de stormvloedkering, naar aanleiding van de watersnoodramp in 1953, waren veel werkschepen nodig die door Damen zijn gebouwd. Ook Rijkswaterstaat was een grote klant.

1966 Porzana
1966 Porzana
1962 Elske Maria
1962 Elske Maria
1950 onbekende Damenvlet
1950 onbekende Damenvlet

Op de werf zijn ook een aantal zeil- en motorjachten gebouwd voor watersport. Veel succes hadden zij met een motorjacht van 9 x 2,80 meter naar een ontwerp van Henk Tingen, dat echt bestemd was voor de liefhebbers. De scheepsbouwers hadden zelf ook veel plezier in dit type, dat in kader van hun bedrijf paste en voldeed aan de eisen die ze aan een ideaal pleziervaartuig stellen. Vanaf 1961 zijn er vier van gebouwd.

In 1969 werd het bedrijf bestaande uit drie werven en een timmerfabriek opgesplitst. Bij de opsplitsing kregen Rien en zijn zoon Kommer de twee nieuwste werven (scheepswerf K. Damen) en gingen de oudste werf en timmerfabriek naar vader Jan en zijn zoon Kommer (Scheepswerf Damen).
Kommer, de zoon van Jan, heeft het concept voor de bouw van sleepboten, werkschepen en andere commerciële vaartuigen op basis van een gestandaardiseerd ontwerp en modulaire bouwwijze geintroduceerd. Dit concept bracht Kommer Damen internationale erkenning en versnelde de ontwikkeling van het bedrijf tot zijn huidige omvang (30 bedrijven). Vanwege de hoge kwaliteit en vakmanschap werd Damen een van de belangrijkste leverancier voor de overheid en baggerbedrijven. De huidige Damen Shipyards , de " grote" K.damen in Gorinichem, is nu een begrip in de internationale scheepvaart. Een conglomeraat van 24 scheepswerven in zeven landen, waarvan het hoofdkantoor in Gorinchem zetelt. In 2007 is de "kleine" K.Damen in Hardinxveld failliet gegaan.