MoezelMoezel

2022 Maas Moezel Rijn

Het was een fantastische reis maar wel avontuurlijk! De route tot Mouzon (aan de Franse Maas) was voor ons al bekend van een eerdere vaartocht in 2019. Het enige nieuwe was ons verblijf in Kanne net aan de Waalse/Vlaamse grens vlakbij Maatricht. Gastvrije jachthaven met een goed restaurant maar zonder winkels in de buurt. We hebben het Eben-Emael fort uit de 2e WO bezocht.
Via Google Maps hebben we op locatie naar een bakker, supermarkt of tankstation gezocht. Langs het water kan je enkel in Schwebsange (Luxemburg) op bepaalde dagen tanken.
Onze reis bestond uit drie trajecten:

Maas:
74 sluizen vanaf Maastricht tot de hoogste punt en einde van de maas.
Na Mouzon werd de bevaarbaarheid steeds minder door toenemende plantengroei. Na Verdun werd het "ploegen". Onze reisgenoot kreeg zelf een verstopt waterkoel inlaat waardoor de impeller verbrande. Gelukkig had hij een reserve aan boord en konden we na 3 uur sleutelen weer stapvoets verder. Hoe verder we kwamen hoe slechter het werd. Het water was kristal helder en je kon de 1,5 m diepe bodem zien. De ligplaatsen waren vaak gratis en in Verdun was zelfs de elektra gratis. Het schutten in de sluizen gaat vrij wild vooral als je voorin ligt. Regelmatig waren de sluizen in storing, binnen 30 min is de VNF aanwezig. Het traject voor en na Verdun worden de sluizen met de hand bediend en moet je bij de VNF aanmelden om in een ploeg ingedeeld te worden. Per dag waren er maar drie ploegen beschikbaar. Vanwege een , door een storm, omgevallen boom was de Maas 4 uur gestremd. Na een week werden de eerste 5 sluizen gestremd vanwege gebrek aan water. De boven Maas bevaren wordt steeds meer een uitdaging.
In Trousset hebben we het hoogste punt van onze reis bereikt en gingen we het Rijn Marne kanaal op. Ook daar was het verschrikkelijk met de plantengroei. Onze motor had het zwaar en begon te roken.

Moezel:
30 sluizen vanaf Trousset tot Koblenz.
Toul was onze verste punt van de reis en voeren we de Moezel op. Wat een verademing 4 m diep water en geen plantengroei! Veel watersporters die we onderweg hebben gesproken zeiden deze route niet meer te willen doen en liever via de Rijn tegenstrooms op te gaan varen. Hoe verder je de Moezel afzakt hoe meer beroepsvaart. Om water te besparen moesten we op beroepsvaart wachten om mee te kunnen schutten. We hebben maar één keer gebruik gemaakt van de sportsluizen. Ze zijn maar 3,30 m breed en 18 m lang net groot genoeg voor ons. De zelfbediening ervan werkt vlekkeloos.
Metz, Trier, Schweich, Bernkastel, Cochem en Brodenbach zijn we een dag langer gebleven. Trier hebben we vanuit Konz met de trein bezocht. Cochem heeft een onrustige haven vanwege de zuiging beroepsschepen.
In Luxemburg hebben we 0,40 ct/liter goedkopere diesel kunnen tanken dan in Frankrijk of Duitsland. De Moezel landschap in Duitsland is heel mooi met veel kastelen en wandelpaden. De jachthavens in Duitsland zijn een stuk duurder en voller dan in Frankrijk, aangeraden wordt om vooraf te reserveren.  

Rijn:
Geen sluizen van Koblenz tot Arnhem.
Ook de Rijn werd een probleem op te bevaren door de lage waterstand. Koblenz kon net, maar durfden we niet te blijven vanwege het zakkende water. Het zoeken naar een haven waar je nog kon binnenvaren werd een uitdaging. We zijn twee keer vastgelopen bij een poging daartoe. Één keer in de modder bij Neuwied ,met een verstopte wierfilter als gevolg. Na het loskomen, met krabbend anker buiten de vaargeul de wierfilter schoongemaakt. Gelukkig was de impeller nog heel en konden we verderop een 2e poging wagen. Volgens die havenmeester van Leutesdorf was er voldoende water als je maar dicht langs de kant van het eiland bleef. Maar helaas daar liepen we op een bank en konden we na heen en weer wrikken weer loskomen. We hebben de steiger wel gehaald en de volgende dag krap aan weer kunnen verlaten. Keulen en Duisburg waren ook te ondiep. Hitdorf was geen probleem en Wesel was krap.
De waterstanden kan je vinden op de website ELWIS. Voor pegel Koblenz moet je nog 130 cm optellen bij de pegelstand voor de werkelijke waterstand. Bij Wesel konden we met pegelstand 1,52 m nog net de haven in. Per dag zakte het water ongeveer 5 cm.
Tot Wesel voer de beroepsvaart vaak verkeerde wal en moet je goed op de blauwe borden letten. Na Wesel was dat een stuk minder. Door de lage waterstand was er weinig ruimte om afstand te houden tot de beroepsvaart. Voor de veiligheid is uitluisteren op kanaal 10 verstandig.

MaasMaas
MoezelMoezel
RijnRijn

Foto's van onze boot zijn gemaakt door Doris Neve en Ingvild Reklev.

ozio_gallery_nano

Reisschema:

02-06-22 Maarsen
03-06-22 Wijk bij Duurstede
04-06-22 Veghel
05-06-22 Panheel
06-06-22 Maastricht
07-06-22 Maastricht
08-06-22 Maastricht
09-06-22 Kanne
10-06-22 Kanne
11-06-22 Huy
12-06-22 Namen
13-06-22 Dinant
14-06-22 Vireux Wallerand
15-06-22 Revin
16-06-22 Charleville
17-06-22 Mouzon
18-06-22 Stenay
19-06-22 Dun sur Meuse
20-06-22 Consenvoy
21-06-22 Verdun
22-06-22 Verdun
23-06-22 St Mihiel
24-06-22 Commercy
25-06-22 Barisienne
26-06-22 Toul
27-06-22 Pompey
28-06-22 Mousson
29-06-22 Metz
30-06-22 Metz
01-07-22 Schwebsange
02-07-22 Wasserbillig
03-07-22 Konz
04-07-22 Konz
05-07-22 Schweich
06-07-22 Schweich
07-07-22 Neumagen
08-07-22 Neumagen
09-07-22 Bernkastel
10-07-22 Bernkastel
11-07-22 Traban Trarbach
12-07-22 Senheim
13-07-22 Cochem
14-07-22 Cochem
15-07-22 Brodenbach
16-07-22 Brodenbach
17-07-22 Leutesdorf
18-07-22 Hitdorf
19-07-22 Wesel
20-07-22 Wesel
21-07-22 Arnhem
22-07-22 Wijk bij Duurstede
23-07-22 Purmerend
24-07-22 Akersloot