Roskamsluis
Roskamsluis

2007 Akersloot naar Medemblik.

Van de zomerhaven naar de winterstalling. Naar Marron Jachtbouw in Medemblik voor het vervangen van de stuurhut.

Kanaal Alkmaar Kolhorn
Kanaal Alkmaar Kolhorn
Westfriesesluis
Westfriesesluis
Westfriesesluis
Westfriesesluis

Op de laatste zaterdag van de zomerseizoen waarop de sluizen nog bemand zijn, met een vriend als opstapper van Akersloot naar Alkmaar vertrokken. Na het weekend worden de sluizen alleen door de weeks op 24 uur oproep bediend. De 4 sluizen werden vlotbediend, voor geen enkele hoefden we te wachten. Wel geteld zijn we drie watersporters tegenkomen, waarschijnlijk ook onderweg naar hun winterstalling. Onderweg zijn er een aantal " picknick" aanlegplaatsen waar je gratis mag overnachten. In Kolhorn en Middenmeer zijn voldoende ligplaatsen. Hoewel in Middenmeer hoofdzakelijk bezet door langliggers.

Via de Westfriesesluis vijf meter naar beneden en later via de Overlekersluis weer omhoog. Het schutten in de Westfriesesluis kon makkelijk met een lijntje op de middenbolder, maar dat geldt niet voor de Overlekersluis. De sluiswachter staat voorin in de sluis met een haak op je te wachten om twee lange lijnen van je vast te maken. Tijdens het schutten komt het water kolkend achter je omhoog. Het water stroomt aan de zijkant vanuit een bassin de sluis in. We lagen met de neus vlakbij de drempel om zo min mogelijk last ervan te hebben. De sluiswachter vertelde dat vooral huurders hier niet op voorbereid zijn en soms naar niet voren willen vanwege de angst voor de drempel. Helaas wordt naast de sluis uit 1929 twee hoge woontorens gebouwd, in mijn ogen een stuk horizonvervuiling.

Westfriesesluis
Westfriesesluis
Overlekersluis
Overlekersluis

Foto: H.R.Binkhorst Overlekersluis
Foto: H.R.Binkhorst Overlekersluis
Medemblik
Medemblik

In Medemblik zijn we meteen na de sluis stuurboord uitgegaan om een smal vaarwater in te varen. We konden net onder de brug door. Om dit mogelijk te maken moesten we wel ter plekke de scheepshoorn van de stuurhut halen. De handreling op het dak is wel geschaafd. Maar die wordt toch van de winter opnieuw gelakt. In een glimp zag ik de historische stoomtram van Hoon-Medemblik voorbij komen, maar op dat moment lagen we net onder de brug.

Marron Jachtbouw heeft een nieuwe loods achterin de vaart. Ze waren nog volop bezig met de aanleg van de kade. De planken lagen nog los en er waren geen bolders of ringen. We moesten de lijnen aan de fundering vastmaken en waren de eerste klant die hun boot kwamen brengen.