Haarlem
Haarlem

2007 Nieuwe Waterweg en Linge.

De laatste twee weken van september een tocht over ruigwater -Nieuwe Waterweg- en over rustig vaarwater -Linge- gemaakt. Met temperaturen variërend van 22 tot 15 graden, stralend en rot weer. Met andere woorden een vaartocht met uitersten.

Via Haarlem, Leiden, Delft en Rotterdam naar Maassluis gevaren. De eerste dagen flink bezig geweest met het verwijderen van alle spinnen. De nieuwe startmotor die daags ervoren vervangen is doet het prima, ik vaar nu weer ontspannen.

Leidschendam
Leidschendam

In verband met de “Vlietdagen” was de sluis bij Leidschendam twee dagen gestremd. Elk nadeel heeft weer zijn voordeel. Onderdeel van de Vlietdagen was een vlootschouw van historische schepen: sleepboten, bakdekkruisers, beurtvaarders en zeilschepen. De vloot passeerde ons in Voorschoten waar we een mooie ligplaats hadden gevonden. Vanaf de beurtvaarder Jansje werd naar onze vlet gekeken, toen ze voorbij voeren had ik een vermoeden waarom. Zij kwamen uit Maassluis, zouden ze het zusterschip Adriana kennen? Fietsend naar Leidschendam passeerden we de vloot nog een keer en konden we getuige zijn van het schutten ervan. Voorbij de sluis lag de Jansje tegen de kant. Ik heb de schipper gevraagd of hij de schipper van de Adriana kon. Dat klopte hij was een vriend van hem. Daarom had hij onze vlet herkend. Hij was al gepolst of wij bij hem langszij mochten overnachten. De hele tocht motregende het. In Delft moesten we wachten op een beunschip die zand ging laden op de Nieuwe Waterweg. Door hun te volgen waren we snel in Rotterdam. Het ging zo vlot dat we een maar eventjes de Euromast, met zijn toren in de wolken, hadden gezien.
Het varen in het benedenrivierengebied in Zuid-Holland wijkt af van de overige vaarwateren in Nederland met stilstaand water doordat op al de rivieren in het gebied rekening gehouden moet met getijdebeweging. Daarom vertrokken we vroeg om op tijd op de Nieuwe waterweg te zijn om nog van de ebstroom te kunnen profiteren. Bij een harde wind kan een flinke golfslag staan. Wanneer de stroomrichting tegengesteld is aan de windrichting worden de golven steil. Bij een krachtige westenwind en een flinke rivierstroom kunnen dan ook hoge eisen stellen aan de zeewaardigheid van het schip en de ervaring van de bemanning.

Grote Parksluis
Grote Parksluis
Nieuwe Maas
Nieuwe Maas

Het schutten in de Parksluizen ging snel en voordat we het wisten voeren we op de Nieuwe Waterweg. De vlet begon te slingeren en te stampen. We hadden, volgens de GPS,twee mijl ebstroom mee. Het was behoorlijk druk op het water net zoals het marifoonverkeer. De verkeersposten volgen elkaar snel op. Ik had geen tijd en de rust om foto’s te maken. Ik kwam ogen te kort om alle scheepvaartverkeer in de gaten te houden. We werden niet alleen opgelopen maar ook uit de havens kwam scheepvaart. We hadden alles zeevast opgeborgen maar helaas is toch mijn mobiel van de stuurstand in de kajuit uiteen gevallen. Je kon de chemische industrie goed ruiken. Voorbij de monding van de Nieuwe Maas werd het rustiger. Een aantal beunschepen lagen, met een blauw bord, te drijven om op hun beurt te wachten om te laden vanuit een zandzuiger. Die moesten we dus stuurboord op stuurbord passeren. Het zeezand wordt daar in een “ kuil” gestort om uit te spoelen. Ook ons beunschip lag daar al te wachten. Die was na de Parksluizen van ons weggelopen. In de havenmonding van Maassluis de havenmeester via de marifoon opgeroepen.

Maassluis haven
Maassluis haven
Maassluis Nieuwe waterweg
Maassluis Nieuwe waterweg

Maassluis is een werkhaven en er zijn geen passantenvoorziening. We kregen, omdat we maar een nacht bleven, voor de spoorbrug een plekje langszij een sleepboot toegewezen. Het bespaarde ons bruggengeld, geen last van het getij en we konden op elk gewenst tijdstip weer vertrekken. Je lag alleen wat onrustiger dan verder op in de havenkom. Maassluis is een gezellige stad, de haven ligt vol met historische schepen. 's Middags op bezoek geweest bij onze vrienden en de “ extreme make over” van de Adriana bij scheepswerf De Haas bekeken. De Adriana komt zo strak in de lak te staan dat de schipper de vlet gaat volhangen met stootwillen om beschadiging te voorkomen. De volgende ochtend, op advies van onze vrienden, bij het ochtendgloren vertrokken. We hadden dan de 1,5 a 2 mijl vloedstroom mee tot Dordrecht. Bij de Geulhaven werden we door verkeerspost Botlek opgeroepen. Hij had al een zeeboot, komende vanuit de Oude Maas, gewaarschuwd voor een “motorjacht geen contact gehad”. Had hij met een verrekijker gezien dat ik een marifoonantenne had? De verkeerspost wilde weten wat we van plan waren. Ik melde dat we de Oude Maas wilden opdraaien en netjes aan stuurboord wal zouden blijven. De zeeboot had dan geen last van ons. Later werden we weer opgeroepen met de waarschuwing dat een binnenvaarttanker voor ons rond zou gaan. Ik weet dat de verkeersposten willen dat jachten zich ook melden maar onze antenne is te laag voor een goed contact. Ontvangen gaat goed maar zenden niet. 

Hanseatic sea, gebouwd in 1976 uit st John, barbuda
Hanseatic sea, gebouwd in 1976 uit st John, barbuda

Bij de kruising met de Dordtse Kil moest ik even vol gas geven om tussen het scheepvaartverkeer door over te kunnen steken. Door goed uit te luisteren en duidelijk te laten zien wat je van plan bent. Door bijvoorbeeld haaks achter hun achterschip langs over te steken en niet schuin, kan je de beroepsvaart laten zien wat je van plan bent. Op de Oude Maas voer ik trouwens net buiten de betonning, het was daar diep zat voor ons. Sinds het passeren van de Parksluizen heeft onze vlet niet meer stil gelegen. Ook in de jachthaven van Dordrecht beweegt de vlet. Tijdens het uiteten heb ik het gevoel dat de tafel beweegt. Heb ik nu al last van “zeebenen”?

Biesbosch Ottersluis
Biesbosch Ottersluis
Biesbosch
Biesbosch

Via het Wantij, Ottersluis en Spieringsluis naar de Brabantse Biesbosch gevaren. De sluizen vlogen voor ons open, wat een luxe. Bij het oversteken van de Nieuwe Merwede hadden we vanwege de matige Zuidwesten wind last van buiswater en de golven die we dwars in kregen. Gelukkig was het maar van korte duur. Wat me opviel in de Biesbosch was de variatie in waterdiepte. Van anderhalve meter tot zeven meter terwijl we gewoon de hoofdgaten bleven volgen. Ik voelde het roer zwaarder gaan als er verandering in diepte optrad.
Biesbosch
Biesbosch
Biesbosch
Biesbosch

De aanlegplaats bij de Gat van de Buisjes hadden we helemaal voor ons alleen. Er is ruimte voor 26 boten. We lagen met de kop haaks op de kant met in het midden vast aan een paal. Er is een getijverschil van rond de dertig cm. We hebben de hele dag maar twee jachten gezien en een vaartuig van staatsbosbeheer. In het hoogseizoen zal het wel anders zijn maar nu hebben we het rijk alleen. Jammer dat het fris en bewolkt weer is. Helaas kreeg ik de kachel niet aan en waren we aangewezen op de warmte van de olielamp. Het waaide nogal waardoor we vanwege het geklots slecht hebben geslapen. ’s Nachts was het pikkedonker zonder een enkel licht in de buurt. Via de Biesboschsluis, die ook snel voor ons werd bediend, verlieten we de Biesbosch.

Boven Merwede
Boven Merwede

Op de Boven Merwede hadden we 1 mijl stroom tegen. Van de scheepvaart heb je niet zo veel last omdat de rivier breed genoeg is om uit hun buurt te blijven.
Linge
Linge

Onze volgende traject was de Linge. Het rustigste water die we toe nu hebben gevaren. Het doodlopende traject is 35 km lang en vol met privé steigers met bootjes. Er liggen 8 vaste bruggen over de Linge. De laagste brug heeft een hoogte van 4,94 meter. Dit is de spoorbrug bij Tricht.
Linge
Linge

Vrije ligplaatsen zijn beperkt. Vaardiepte loopt van 4 m naar 2,5 m voorbij Beesd. Tot onze verrassing kwamen we nog twee beroepsschippers tegen, zelfs eentje vanuit Geldermalsen. Ons eindpunt was de jachthaven van Geldermalsen. De passantenhaven ernaast was een vervallen zooitje. In de jachthaven kan je ook diesel tanken en Albert Heijn ligt er vlak achter, wat wil je nog meer? Inclusief 1 euro toeristenbelasting waren we maar 6,40 euro voor een overnachting kwijt. De volgende dag zijn we op ons gemak naar Gorkum gevaren waar we met twee andere passanten de enige gebruikers van de Lingehaven waren. Van de havenmeester een spaarkaart gekregen waarmee je voor een gratis overnachting kan sparen. De vijfde overnachting is gratis. De volgende dag, zaterdag, was het een stuk drukker op het water. Komt waarschijnlijk door het voorspelde mooie weer. We hebben een uur liggen wachten voor de spoorbrug in Arkel. Is de rode meldknop soms kapot of draaien ze niet voor een enkel bootje? Contact zoeken gaat niet omdat er geen telefoonnummer in de almanak staat. In Vianen zijn de vrije ligplaatsen bezet en zijn we uitgeweken naar de jachthaven De Peiler. Prima gastvrije jachthaven en niet duur. Ze hebben zelfs draadloos internet (Wifi).
Lek
Lek
Lek
Lek

Via de Lek naar Gouda gevaren.De lek is een rustige rivier met redelijk wat beroepsvaart. In de buurt van Lekkerkerk begin je wat van eb en vloed te merken maar de stroomsnelheid is gering. 

Res Nova
Res Nova

Na een aantal uren laptop en GPS gebruik ging het spanningsalarm van de omvormer af. Ondanks een draaiende motor was de spanning onder de 12 v. Is de dynamo naar de klote? Door alle stroomverbruikers uit te zetten liep langzaam de spanning op naar 14 volt. Na uitzetten van de motor was de spanning van de accu’s maar 12,8 volt, met andere woorden de dynamo is een druppellader geworden. (Volgens Shiptech, die twee weken later een controle uitvoerde, functioneert de dynamo normaal)
Boskoop
Boskoop
Gouda
Gouda

In de jachthaven van w.v.Gouda beide accu’s met de oplader en walstroom opgeladen. Door de zondagsluiting van de bruggen is w.v Gouda de enige gelegenheid om te overnachten. We konden ’s middags niet van de steiger af omdat we de code van het hek nog niet hadden gekregen van de havenmeester. Die kwam pas rond 18:00 langs. Het centrum is 15 minuten lopen vanaf de haven. De vereniging beschikt over een drijvende dok waarmee ze schepen tot 10 ton kunnen lichten.
Amsterdam
Amsterdam
Amsterdam
Amsterdam

Omdat de Amstel, bij Vrouwenakker, gestremd was zijn we via Alphen aan de Rijn en Amsterdam (Nieuwe Meer) terug gevaren naar onze thuishaven. We konden in Amsterdam net onder de bruggen door.