Hier een aantal van nog varende zeiljachten van Henk Tingen. Veel van zijn zeiljachten zijn te vinden op de website van de Vereniging Klassieke Scherpe Jachten.
Beulakermeerkruiser gebouwd in 1935 bij Huisman Jachtbouw. Afmetingen: 8,6 x 2,1 x 0,9. In april 2008 te koop voor € 6.000,-
Tobbedanser gebouwd in 1939 bij Huisman Jachtbouw te Ronduite. Afmetingen: 8,25 x 2,20 x 1,25.
Klassieke S-spant zeilboot gebouwd in 1940 door B&S Zaandam. Afmetingen: 8.45 x 2,25 x 1,10
Stalen kits Lacon gebouwd in 1956.
Het zeilscheepje "de Vlieter" destijds voor dhr. Ir. J. C. van Hoolwerff gebouwd. Hij was o.a. werkzaam/aangesloten bij het watersportverbond.
Foto's en tekst uit de Zilt magazine van juli 2009 door Laurens van Zijp:
Een hang naar de geur van blanke lak. Oog voor een mooie zeeg. Liefde voor het schip. Eigenaren van klassieke scherpe jachten hebben veel met elkaar gemeen. Vertellen kunnen ze ook, want hun schepen geven stof tot gesprek. Zilt ging terug in de tijd op de Westeinder. Verliefde eigenaren en jachten met een verhaal.
Het eerste dat Kees van Aalst doet is heel gastvrij het onderdekse van de Bestevaer laten zien. Een origineel interieur met vernuftige ruimtebesparende vondsten. Een vouwdeur met koperen pianoscharnieren bijvoorbeeld, of de opklapbare wastafel boven de toiletpot. De salon is een tijdcapsule, zo staand in dit schip proef je de rijke historie. De wasbak, ophanging, kraan en zeepbak zijn identiek aan die van de Amisia.
De Bestevaer is een ontwerp van Henk Tingen, een niet zo heel bekende Nederlandse ontwerper, en het schip is in 1948 gebouwd op de scheepswerf Piet Kok. Het resultaat: een solide stalen S-spant van zes ton, met spitsgat. Anno 2009 een van de laatste Tingen-ontwerpen die nog rondvaren. Wat dit schip nog meer bijzonder maakt, is dat de welbekende zeilende huisarts Cees den Hartog er in de jaren zestig lange zeereizen mee maakte. Kees diept een map op, waarin van alles over de Bestevaer is verzameld, en laat reisverslagen zien. Zuid-Engeland, Spanje, Portugal... En dat met 9,05 meter. Het maakt de Bestevaer nog mooier.
Stalen S-spant kits gebouwd in 1970 door scheepswerf Kok in Vinkeveen. Nu in eigendom van een amerikaan in Mississippi. Afmetingen: 14,80 x 4,50 x 2,00
Klassiek stalen S-spant gebouwd in 1939 in Harlingen. Afmetingen: 8.50 x 2.30 x 1.40. Te koop aangeboden in april 2007 voor € 15.000,-
Stalen twee master gebouwd in 1976 door scheepswerf Kompier in Woerden. Afmetingen: 12,60 x 3,65 x 1,80. Te koop aangeboden in januari 2008 voor € 130.000.
In 1965 is de Lucy, een 45 ft Bermudian yawl, gebouwd bij Kok in Vinkeveen als Sailmate. In 2018 te koop voor € 146.000.
History note from the broker:
Designed by Henk Tingen, the chief naval architect for Royal Huismann, he had this yacht built by for his own use by Kok Shipyard at Muiden near Amsterdam. In due course he sold her to a family who took her to the USA and kept her on the Great Lakes where she remained for approximately 20 years. She was then sold on to a new owner in Maine on the East Coast and it was here that she partially sank due to a skin fitting failure. Mark Johnson a boat builder on Rhode Island then bought her and over the next 20 years carried out major refitting, information on which can be seen below. The current owners bought the boat from his partner, who it was had named her LUCY after his grandmother. Previous names had included CAIRNGORM and SAIL MATE. More recently LUCY has participated in the Antigua Classics and in 2016 was shipped to the UK (Essex).
Van Frank van der Vlies foto's ontvangen van de Orca. Op de Orca heeft zijn vader als jongen in de vijftiger jaren gevaren samen met de toenmalige eigenaar Piet van Ulden. De Orca onderweg naar Dover in Engeland en in de haven met Piet van Ulden in de kuip. Drie Tingen schepen naast elkaar in Zierikzee. Van links naar rechts: de Honte, dit was een kottergetuigd schip, dan de Orca, dit was een kits getuigd schip, en daarnaast de Saskia, die was Yawl getuigd, verder waren deze schepen identiek aan elkaar.
Via een scheepsontwerp forum mail gekregen van de eigenaar van een Henk Tingen zeiljacht de "Outrageous" gebouwd in 1956. "Outrageous" in a good blow.
Ik heb je berichten op het scheepsontwerpen forum ontdekt met betrekking op Henk Tingen ontworpen schepen. Ik ben eigenaar van een Orka 12 kits, gebouwd door scheepswerf Kok in Vinkeveen Holland 1956. De afgelopen 30 jaar heb ik haar gezeild, meestal op Long Island sound. Informatie over deze schepen zijn niet makkelijk te vinden in de afgelopen jaren. Een aantal jaren terug gaf iemand mij een zeilplan van een bijna identiek Tingen ontwerp ,een tweemaster een zogenaamde Hollander 41 .
Ik was 14 toen ik met de Outrageous zeilde. Mijn vader kocht haar in 1978. We hebben met haar gezeild tot 1985 of 1986 en legde haar op de kant voor een complete restauratie. We lieten haar weer te water in 1990 na gedeeltelijke vervanging van stukken huid, al haar dekspanten, dek en interieur. We hebben ook een nieuwe Volvo motor geinstalleerd. Vanaf 1990 is er altijd mee gezeild. Rond 1998 heb ik de originele mast gebroken in a sneeuwstorm. In de winter erna heb ik een nieuwe sitkaspar hoofd- en bazaanmast geplaatst, gebruik makend van de meeste originele onderdelen. Na herhaald zoeken op internet, heb ik eindelijk informatie ontdekt over zusterschepen. Ik denk dat het een leuk idee is om schippers te laten weten waar een Orka 12 nog steeds zeilend is voor het komende vaarseizoen.
Met behulp van Google heeft een amerikaanse eigenaar van een Henk Tingen ontwerp deze site gevonden. Zijn stalen klassiek S-spant kits is in 1958 bij Kok scheepswerf in Vinkeveen gebouwd.
Mijn naam is Fran Elliott en mijn partner is Matti Saariaho we wonen in Cape Cod Massachusetts in de verenigde staten van Amerika. We hebben een klassiek kits getuigd stalenzeiljacht, gebouwd in 1958 in Vinkeveen door Kok scheepswerf. We hebben uw website ontdekt en zijn enthousiast geraakt omdat we tot nu toe nog geen informatie over onze goeie oude boot konden vinden. Zij is van staal gemaakt en sinds 1995 zijn we bezig met renoveren. We zijn dol op onze boot en willen graag in contact komen met ieder die een gelijksoortig zeiljacht heeft.
Advertentie uit 2022 van Sandeman Yacht Company. Voor achtergrond ontwerper hebben ze gebruik gemaakt van mijn website.
Met behulp van een Boatdesign forum, vanuit Thailand, contact gelegd met de eigenaar van een Henk Tingen zeiljacht de "Big Smile".
De eigenaar van "Big Smile" gebouwd bij de KOK scheepswerf in Vinkeveen is Chip Pough. De " Big Smile" was door KOK in Holland gebouwd in de periode 1960/1970.Op de " Big Smile" is geen referentie naar een ontwerper. Je website was een eerste bron van informatie- na het bestuderen van de vormen en specifieke kenmerken van Henk zijn zeiljachtontwerpen - denk ik dat de " Big Smile", een 43 voet stalen kits, ook een van zijn ontwerpen is.
Reactie van John Meijwaard:
Volgens Maup Kok, de oorspronkelijke scheepsbouwer, is dit het een na laatste grote Henk Tingen zeiljacht wat op de werf is gemaakt in en wel in 1978. Hij is gemaakt voor dhr. Hans Stuy, hij heeft er een wereldreis mee gemaakt en het schip ongeveer 5 jaar in het bezit gehad. Deze boot is destijds geregistreerd bij het kadaster en heeft als registratienummer: 7900 Z AMST 1978. De afmetingen zijn: lengte 12,50 meter, breedte 3,63 meter, hoogte 13 meter en diepgang 2,10 meter.
Geheel toevallig kwam Geer Schakel op deze pagina terecht. Hij is in januari 1987 met de Big Smile van Madeira naar Martinique gezeild, van de winter naar de zon. Als opstapper van Fred Looijschelder (toenmalig eigenaar) die met de boot een tocht om de wereld maakte. Met een hulpbemanning van 4 mensen zeilden zij het traject over de Atlantische Oceaan. Geer had nog een brochure met gegevens van het schip uit 1986 en foto's van de overtocht.
Zeiljacht Allegria als opknapper in Split Kroatië. Via deze website heeft de eigenaar contact gezocht met het verzoek of er bouwtekeningen beschikbaar zijn. Zeljko Ploh is eigenaar van deze stalen 14 meter jacht. Gebouwd tussen 1961 -1964 bij Kok in Vinkeveen. De voormalige eigenaren uit Hamburg hebben met dit jacht de hele wereld en met name de Adriatische zee afgezeild. Het jacht is in zeer slechte staat en is toe aan een grondige restauratie. De eigenaar wil haar in originele staat terugbrengen en is daarom op zoek naar de originele bouwtekeningen.
December 2011 hebben de eerste en laatste eigenaar van deze Tingen jacht, via Cruisersforum, elkaar gevonden. De voormalige Williewel wordt door de huidige amerikaanse eigenaar Jay Whitehair volledig gerestaureerd.
Maverick is now in Vermont and will be here for many years for a full refit. Maverick, ex "Williewel" is probably the last design of Henk Tingen. Build by Kompier in Woerden and finished by Henk Schreuder in 1981. A number of Tingen designs sail still over the globe, USA, Thailand etc. and show the ability of the Dutch to design strong and timeless yachts.
Maverick was berthed in Lelystad. She is 13.00 mtrs long, steel built by a first class Dutch Shipyard specialised in building steel boats. For this length, steel is an excellent building material. The boat is made for world cruising. Henk Schreuder was the first owner and sailed with her about 15 years and then sold it to Houston Boyd. The diesel is a Somofa 4DQ45 which will be pulling out and restoring by the current owner Jay Whitehair. It has never been out of the boat so it is overdue for an overhaul in spite of the fact that it only has 1,100 hours on it.
Van Thierry Jacquemont foto's ontvangen van de Norwin. Zijn zeiljacht is in 1962 gebouwd en te koop. De Norwin in de buurt van de Canarische eilanden. De Norwin is een zusterschip van de Sallant.
The Henk Tingen design is built in Holland in 1962 and in 2015 for sale for € 135.000. The vessel is 46 foot long on deck, 50 overall .3,60m beam and 1,60m draft. The previous centerboard has been removed. The hull has been sanded , interior and exterior and zincked , the deck is stainless steel and painted. The two mast have been painted after of the foot part repair.
New Volvo 55 hp. The old teck deck is removed, the whole interior dismanteld and rebuilt it in a easy way . There are four berths among which a double berth . Electricity is new and fationned in a easy maintained way with four 100w batteries and shaft alternator . Hydrolic gear with Raymarine autopilote ST 6001. Recent a new dinghy with a Mercury 2,5hp engine .
Van Martin Versteeg foto's ontvangen van de Pierrette II en III modellen. Tot op heden heeft hij ca. 130 ontwerpen van Henk Tingen gevonden waarvan een deel onbekend is waar ze gebleven zijn. Pierrette II uit Enkhuizen en de III gefotografeerd in Oostende.
De Seute Deern is een 48 ft., model Pierrette III, die origineel gebouwd is als Inshallah bij Kok in 1968. In 2019 heeft ze als thuishaven Norfolk Virginia USA , eigenaar Russ Rupert, en komt gezien de huidige Duitse naam kennelijk uit Duitsland.
De Endeavor van 46 ft., origineel gebouwd bij Kok in Vinkeveen als Endeavor Too in 1962, een Pierrette II model, nu reeds 30 jaar in het bezit van een Amerikaans echtpaar die er al 12 jaar op wonen en de wereld rondvaren en ondermeer Kaap Hoorn gepasseerd hebben. Foto is gemaakt in de Sixhaven Amsterdam.
Martin heeft zelf in Vinkeveen diverse schepen gebouwd zien worden bij Kok scheepswerf. Henk Tingen heeft in zijn tijd veel schepen ontworpen voor buitenlandse rekening die voor een groot deel bij Kok gebouwd zijn. Martin is ca. 10 jaar bemanningslid geweest op de Pierrette III (1966).
Van Frank van der Vlies foto's ontvangen van de Vlieree II. Door hem gekocht in 1966. De Vlieree II is oorspronkelijk gebouwd voor de heer Linssen bij scheepswerf Kok in Vinkeveen. Vlieree II in zijn huidige staat in het Jan Blanken dok in Hellevoetsluis.
Frank heeft nog kontakt gehad met de vrouw van de eerste eigenaar van de Vlieree, mevrouw Linssen. Zij is zelfs 3 jaar geleden nog bij hem aan boord geweest. Het bleek dat zij en zijn vader veel dezelfde kennissen hadden in de vijftiger jaren, het was voor haar een leuk weerzien met de Vlieree. Zij vertelde dat zij heel veel goede herinneringen aan het schip had, en van de tochten die zij met het schip hadden gemaakt. Helaas is mevrouw Linssen in 2008 overleden, zij was inmiddels al in de negentig.
Martin Versteeg: Hierbij de laatste en trieste foto van de Vlieree II, het schip is in november 2019 gesloopt in 's Gravendeel. Aanvankelijk was er nog een laatste liefhebber maar die heeft afgehaakt, dekbalken en kajuit waren te ver versleten.
Gezonken en weer gerestaureerd een Orca model, genaamd Maria, in Oak Orchard haven aan de oost kust van Amerika. Van de restauratie van dit schip, gebouwd in 1950, heeft de eigenaar Peter Watson een filmpje gemaakt.
Citaat uit een interview van hem juni 2013 op de website shorelinesailboats.com:
I fell in love with the lines of Maria the first time I saw her sailing out of Oak Orchard Harbor. She was the kind of boat that makes a young man dream. One day in the late 1980s, Maria sank at her mooring. I bought this vessel from the current owner. He bought it from John Adkin who lived in Rochester, NY at the time. John and family had restored the boat in the 1960’s. John Adkin bought the boat from someone in New Jersey, he told me that it had come from there. I was also told by a dutch friend on Cape Cod that these were production boats built for “the market” and shipped over here on freighters . Afther raising I have been working on Maria for one and a half years now and have welded in a steel deck (never to leak again), rebuilt the diesel engine and put it back into the boat, completely rebuilt the sides and roof of the cabin, chipped loose bondo off the outside of hull and replaced it, installed a new rudder shaft and surrounding tube, and begun sanding and re-varnishing the masts and spars.
{tab Bouwtekeningen|grey}
In de Waterkampioenen van de jaren vijftig is veel aandacht besteed aan enkele ontwerpen van Henk Tingen: Pierrette, Ronduite, de Steur en Tobbedanser.
Waterkampioen mei 1955: Het is een genoegen de tekeningen en foto's te kunnen publiceren van een der weinige jachten, die de laatste jaren nieuw in de vaart zijn gekomen op de Nederlandse wateren. De Steur is een kiel-middenzwaardjacht met een lengte over alles 12,25 m, lengte waterlijn 8,96 m, breedte 3,10 m, diepgang romp 1,35 m en een waterverplaatsing van 10 ton.
Waterkampioen april 1956: De ontwerper Henk Tingen heeft een reeks jachten op zijn naam staan, die een zekere bekendheid hebben verworven. Dit zijn alle stalen jachten van flink over de tien meter; het ontwerp, dat wij thans plaatsen, is juist onder deze maat en is geheel van hout gebouwd door de jachtwerf J.Huisman & zn. te Ronduite. De Ronduite is een zeilkruiser met een lengte over alles 9,75 m, lengte waterlijn 6,84 m, breedte 2,62 m, diepgang 1,30 m en een waterverplaatsing van 5,35 ton.
Waterkampioen juni 1960: Verleden jaar verscheen een flink kitsjacht op onze wateren, dat onmiddelijk veel aandacht trok, omdat het zich in wedstrijden geducht weerde en een sterke partij bleek te zijn. Dit was de Pierrette van de Vinkeveense arts W.P.J.M.Pierrot. De Pierrette is een kitsjacht met een lengte over alles 14 m, lengte waterlijn 10 m, breedte 3,60 m diepgang met zwaard 2,43 m en een waterverplaatsing van 13 ton.
Met dank aan John Meijwaard schipper van de dolmanvlet "Possession III"
1939: Toerzeilkruiser, de Tobbedanser, afmetingen : 7,75 x 2,15 x 1,00 m.