De specialisatie van werkschepen is begonnen tijdens de bouw van de Deltawerken.Voor de bouw van de stormvloedkering, naar aanleiding van de watersnoodramp in 1953, waren veel werkschepen nodig die door Damen zijn gebouwd. Ook Rijkswaterstaat was een grote klant. Aantal vletten zijn later verkocht aan particulieren en omgebouwd voor pleziervaart.
Op de werf zijn ook een aantal zeil- en motorjachten gebouwd voor watersport. Veel succes hadden zij met een motorjacht van 9 x 2,80 meter naar een ontwerp van Henk Tingen, dat echt bestemd was voor de liefhebbers. De scheepsbouwers hadden zelf ook veel plezier in dit type, dat in kader van hun bedrijf paste en voldeed aan de eisen die ze aan een ideaal pleziervaartuig stellen. Vanaf 1961 zijn er vier van gebouwd.
In 1969 werd het bedrijf bestaande uit drie werven en een timmerfabriek opgesplitst. Bij de opsplitsing kregen Rien en zijn zoon Kommer de twee nieuwste werven (scheepswerf K. Damen) en gingen de oudste werf en timmerfabriek naar vader Jan en zijn zoon Kommer (Scheepswerf Damen). Kommer, de zoon van Jan, heeft het concept voor de bouw van sleepboten, werkschepen en andere commerciële vaartuigen op basis van een gestandaardiseerd ontwerp en modulaire bouwwijze geintroduceerd. Dit concept bracht Kommer Damen internationale erkenning en versnelde de ontwikkeling van het bedrijf tot zijn huidige omvang (30 bedrijven). Vanwege de hoge kwaliteit en vakmanschap werd Damen een van de belangrijkste leverancier voor de overheid en baggerbedrijven. De huidige Damen Shipyards , de " grote" K.damen in Gorinichem, is nu een begrip in de internationale scheepvaart. Een conglomeraat van 24 scheepswerven in zeven landen, waarvan het hoofdkantoor in Gorinchem zetelt. In 2007 is de "kleine" K.Damen in Hardinxveld failliet gegaan.