In de jaren zestig werden op verschillende werven ranke rondspantvletten gebouwd naar een ontwerp van Henk Tingen. Deze schepen zijn bij gebr. Damen gebouwd. Klik op de foto voor meer informatie over de vlet.
Citaat uit het 40 jarig jubileumboek Gebr. Damen; "van kachelpijp tot peilboot" december 1967:
In 1961 werd het luxe motorjacht Barmak gebouwd, een type min of meer bestemd voor fijnproevers onder de watersportliefhebbers. Het was een ouderwets model, eenvoudig, maar toch zeer degelijk betimmerd en gestoffeerd. Het had ondanks alle soberheid toch iets gedistingeerds. De betrekkelijk kleine boten van 8,90x2,80 meter werden gebouwd naar een ontwerp van Henk Tingen. De Barmak deed het goed, ook op het Ijsselmeer en de Zeeuwse stromen, waar vrij hoge eisen gesteld worden aan de zeewaardigheid.Er kwamen dan ook meer bestellingen binnen van mensen die aanvoelden dat dit simpele vletje met de 40 pk Perkens motor als ware verborgen talenten had. De soberheid van de hardhouten betimmering, het intieme kajuitje en de kleine slaaphut, de gedekte tinten en de tot een minimum beperkte geluidshinder van de motor (geplaatst onder de cockpitvloer) trokken hen aan. In 1963 werd de Bonita gebouwd spoedig gevolgd door de Riekje en (dit jaar) de Jonge Reinhout. De eigenaars zijn zeer enthousiast en varen er mee van vroeg in het voorjaar tot diep in de herfst. Ook het oordeel van een objectieve deskundige mag hier niet onvermeld blijven. Een bakenmeester van Rijkswaterstaat bracht kernachtig onder woorden wat hem aantrok in de Barmak: 't is een schip om mee te varen.
Uit jubileumboek 75 jaar scheepswerf Damen:
De kleinste zaken zijn vaak heel waardevol. In het bedrijfsarchief van Damen Shipyards bevindt zich een klein notieboekje, waarin alle bouwnummers staan opgetekend uit de periode 1927 tot en met 1969. Per boot wordt daarin ook een typeaanduiding vermeld, bestaande uit de letters van het alfabet. Als alle letters van het alfabet zijn gebruikt, gaat men over tot dubbele letters, AA, AB enzovoort. Dit gaat zo door tot ergens in 1963. Daarna blijven de typeaanduidingen weg.
Na 45 jaar liggen de damenvletten 283 en 284 weer naast elkaar. Zoek de verschillen! Een ding hebben beide oudjes gemeen, ze zijn goed onderhouden en staan strak in de lak. Alleen het achterschip met achterkajuit zijn nog gelijk. Vanaf de kuip naar voren treden de verschillen op. De Adriana (283) heeft van origine een lagere opbouw. De overige verschillen zijn in de loop der jaren ontstaan en duidelijk zichtbaar. De adriana is door de verbouwing zwaarder geworden en ligt hierdoor dieper. Ze ligt stabieler in het water dan de Amisia. Bij golven dwarsin bleef de Amisia langer doorslingeren dan de Adriana. De Adriana heeft een zwaardere Vetus Deutz 65 pk motor en loopt hierdoor harder.